Obecnie oznakowanie poziome dróg w Polsce podlega bardzo ścisłym przepisom oraz normom, które nie tylko gwarantują bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, ale również zapewniają trwałość znaków. Każda firma, która posiada w swojej ofercie malowanie oznakowań poziomych musi w efekcie posiadać odpowiednie uprawnienia. Dodatkowo konieczne jest używanie tylko i wyłącznie farb i materiałów, które spełniają wymogi homologacji i norm technicznych.
Przepisy dotyczące oznakowania poziomego dróg w Polsce 2025
Oznakowanie poziome dróg w Polsce nie może zostać wykonane bez znajomości obowiązujących obecnie, bardzo szczegółowych regulacji prawnych. Dotyczą one między innymi tego, w jaki sposób malowana jest organizacja ruchu, a także określają kolorystykę oraz trwałość nanoszonych linii. Podstawą, dla wszystkich wymienionych wyżej regulacji, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych, wraz ze wszystkimi późniejszymi zmianami. W dokumencie można znaleźć wszystkie potrzebne informacje takie jak na przykład szerokość linii danego oznaczenia, czy też określenie jego barwy i współczynnika odblaskowości. Malowanie oznaczeń drogowych wymaga zatem nie tylko ogromnej wiedzy technicznej, ale również pełnej znajomości obowiązujących norm prawnych. W 2025 roku bardzo dużą uwagę przykuwa się do wykorzystywanych przy pracach materiałów, aby były one wysokiej trwałości, jednocześnie posiadając gwarancję dotyczącą bezpieczeństwa ekologicznego, co z kolei wymagane jest przez unijne dyrektywy REACH. Przepisy obowiązujące w Polsce wymagają także, aby oznakowania poziome były zgodne z przygotowanym projektem organizacji ruchu, który musi być zatwierdzony przez właściwy organ, którym najczęściej jest zarządca dróg. Obecnie coraz częściej spotyka się zapisy, które dotyczą tak zwanego cyfrowego dokumentowania prac. Mają one na celu zwiększenie nie tylko samej kontroli jakości, ale również bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.
Podsumowując, znajomość aktualnie obowiązujących norm prawnych jest podstawą nie tylko wykonawców inwestycji, ale także inwestorów oraz samorządów, które są odpowiedzialne za konkretny obszar infrastruktury drogowej.
Normy techniczne malowania organizacji ruchu – co mówi prawo?
Normy techniczne związane z malowaniem organizacji ruchu w Polsce określane są między innymi przez normy takie jak: PN-EN 1436, PN-EN 1871 i PN-EN 13197. Wymienione przepisy dotyczą między innymi parametrów odblaskowości, barwy, grubości warstw oraz odporności na ścieranie. Tylko pełna zgodność z obowiązującymi normami umożliwia dopuszczenie konkretnego materiału do stosowania na drogach publicznych, co w praktyce oznacza, że każdy z materiałów, taki jak farba, masa termoplastyczna czy też żywica, musi przejść odpowiednie badania, które mają na celu potwierdzenie wymaganych właściwości. Przepisy nie tylko określają parametry techniczne materiałów, ale również metody kontroli. Przykładem może być pomiar współczynnika RL i Qd, a więc odblasków nocnych i dziennych. Obowiązujące regulacje ściśle określają wszelkie warunki wykonywania oznaczeń drogowych ze względu na zapewnienie czytelności znaków dniem i nocą. Dodatkowo skupia się uwagę również na tym, aby namalowane znaki poziome były odporne na ścieranie przez opony pojazdów oraz na działanie soli drogowej zimą. Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że wykonawcy stosują tylko certyfikowane materiały oraz technologie, które z pełną skutecznością zapewniają trwałość i bezpieczeństwo ruchu na drodze.
Kto może malować oznakowania drogowe? Wymagane uprawnienia
Oznakowanie drogowe nie może być malowane przez dowolną osobę lub firmę. Wykonywanie tej usługi wymaga zlecenia prac wyłącznie firmom posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz sprzęt, które muszą być zgodne z wymogami przetargów publicznych oraz umów inwestorskich. Przepisy prawne nie wymagają jednak indywidualnych licencji, co w praktyce oznacza, że wszelkie prace muszą zostać przeprowadzane przez osoby, które zostały przeszkolone z zakresu BHP i znajomości zasad organizacji ruchu drogowego. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie przez wykonawcę materiałów i technologii, które są dopuszczone do stosowania w ruchu drogowym i jednocześnie są one potwierdzone świadectwem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Obecnie inwestorzy coraz częściej wymagają również certyfikacji ISO 9001 albo ISO 14001, w celu potwierdzenia jakości i dbałości o środowisko. Oznakowania na drogach publicznych zawsze wykonywane są pod nadzorem zarządcy dróg, który na koniec dokonuje odbioru technicznego oraz kontroli związanej z poprawnością wykonania prac.
Homologacja farb do oznakowania poziomego – wymagania
Homologacja farb, to nic innego jak procedura, podczas której sprawdza się wszelkie parametry techniczne, bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska dla konkretnej farby w celu wydania certyfikatu lub atestu. Proces ten jest obowiązkowy w Polsce zarówno dla farb jak i mas termoplastycznych, które stosuje się przy wykonywaniu oznaczeń poziomych. Regulacje przeprowadzane są przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. W praktyce, oznacza to, że jeśli chcemy aby dany materiał został wykorzystany przy malowaniu oznaczeń poziomych, to musi on przejść przez proces, w celu uzyskania świadectwa dopuszczenia do stosowania, które potwierdza zgodność z normami PN-EN oraz krajowymi wymaganiami technicznymi. Podczas procedury homologacji sprawdza się takie parametry jak: przyczepność do nawierzchni, odblaskowość, odporność na ścieranie oraz działanie promieni UV i chemikaliów. Bardzo ważnym wymogiem jest również ten związany z bezpieczeństwem dla środowiska, a więc ograniczenie zawartości lotnych związków organicznych. Spełnienie wszelkich wymogów jest bardzo ważne dla każdego z potencjalnych inwestorów, gdyż gwarantuje ono trwałość efektu końcowego oraz dobrą widoczność przez kolejne lata.