Przejdź do treści

Remont posadzki garażowej – jak naprawić pęknięcia, wybrać materiał i uniknąć błędów

Naprawa wszelkich pęknięć w posadzce garażowej zawsze wymaga odpowiedniego podejścia, aby skutecznie przywrócić trwałość oraz estetykę danej powierzchni. Ważnym etapem jest już sam wybór materiału epoksydowego czy też poliuretanowego, a także znajomość potencjalnych błędów często popełnianych przy remoncie, aby móc ich uniknąć i cieszyć się trwałym efektem końcowym.

Jak naprawić pękniętą posadzkę w garażu? Kompletny przewodnik

Naprawa pękniętej posadzki w garażu zawsze powinna zaczynać się od analizy uszkodzenia, a więc jego rodzaju, wielkości oraz przyczyn. W przypadku pęknięć powierzchniowym często wystarczy jedynie wypełnienie ich żywicą epoksydową lub poliuretanową, której zadaniem jest nie tylko uszczelnienie powstałych uszkodzeń, ale również zapobieganie dalszemu kruszeniu się posadzki. Jeżeli pęknięcia są jednak głębsze zawsze konieczne jest ich rozcięcie, a następnie oczyszczenie i wypełnienie dobrze dobranym elastycznym materiałem naprawczym. W kolejnym etapie następuje szlifowanie i zabezpieczenie powierzchni posadzki impregnatem lub zupełnie nową powłoką. Wśród uszkodzeń, wyróżnić można także te o charakterze strukturalnym, a więc takie, które obejmują duży obszar. W takim przypadku najczęściej stosowane są wylewki naprawcze lub nowa warstwa żywicy. Przy okazji napraw pęknięć w posadzkach garażowych warto zadbać również o nacinanie dylatacji i odwodnienia liniowego, które może zapobiec ponownemu pojawieniu się uszkodzeń w przyszłości. Regularna kontrola stanu posadzki to podstawa, szczególnie po okresach zimowych, gdyż pozwala ona na wczesne wykrycie pojawiających się uszkodzeń, a w rezultacie uniknięcie kosztownego remontu generalnego w przyszłości.

Epoksyd czy poliuretan? Który materiał lepszy do remontu garażu

Nie można jednoznacznie określić, który materiał, epoksyd, czy poliuretan jest lepszy do remontu, ponieważ wybór zależy od rodzaju garażu, obciążenia powierzchni a także oczekiwań użytkowników. Posadzki epoksydowe doskonale sprawdzają się w garażach domowych oraz na halach przemysłowych, czyli wszędzie tam, gdzie ruch jest umiarkowany, ale powierzchnia jest narażona na kontakt z różnorodnymi substancjami chemicznymi. Żywice epoksydowe charakteryzują się zatem bardzo wysoką twardością i jednocześnie dużą odpornością na ścieranie i działanie chemikaliów. Materiał ten jednak nie sprawdzi się przy garażach otwartych, gdzie wahania temperatur mogą być bardzo duże, gdyż posiada mniejszą elastyczność przez co mogą pojawiać się mikropęknięcia. Posadzki poliuretanowe doskonale sprawdzają się w garażach narażonych na duże obciążenia, a także garażach przemysłowych i na wielopoziomowych parkingach. Żywica poliuretanowa jest bardziej elastyczna od wcześniej opisanej epoksydowej, jednocześnie jest ona bardzo odporna na uderzenia oraz wahania temperatur, dlatego znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie materiał musi pracować razem z podłożem, aby przeciwdziałać pękaniu. Dodatkowym atutem poliuretanu jest jest jego odporność na działanie promieniowania UV, co ma szczególne znaczenie w przypadku posadzek garażowych znajdujących się na przestrzeniach otwartych oraz częściowo nasłonecznionych. Każdy z przedstawionych materiałów ma zatem swoje zalety, dlatego bardzo często spotkać się można z rozwiązaniem, takim jak systemy hybrydowe. Podsumowując, wybór materiału pomiędzy epoksydem a poliuretanem powinien uwzględniać przede wszystkim intensywność ruchu oraz warunki atmosferyczne. Profesjonalny wykonawca z pewnością pomoże w wyborze systemu, który będzie w jak najwyższym stopniu dopasowany do warunków i przeznaczenia danego garażu, aby zapewnić trwałość i funkcjonalność posadzki przez wiele lat.

Najczęstsze błędy przy remoncie posadzek garażowych

Jednym z głównych i najczęściej powtarzających się błędów jest niewłaściwe przygotowanie podłoża już w pierwszym etapie prac. Niedopatrzenie polega na braku usunięcia kurzu, tłuszczu, a także słabo związanych warstw betonu. Efektem braku odpowiedniego przygotowania jest odspajanie się nowej powłoki oraz łuszczenie się posadzki garażowej. Kolejnym często pojawiającym się błędem jest zły dobór materiału wykorzystywanego do remontu posadzki. Przykładem może być użycie farby lub zaprawy, która nie nadaje się do kontaktu z solą drogową, paliwem czy też innymi substancjami chemicznymi. Efektem popełnienia tego błędu jest szybkie matowienie się posadzki oraz utrata przyczepności. Następnym problemem jest całkowite pomijanie dylatacji lub jej nieodpowiednie do potrzeb nacinanie, co może skutkować pojawieniem się pęknięć w zupełnie losowych miejscach. W przypadku garaży podziemnych oraz przemysłowych bardzo dużym problemem okazuje się być brak odwodnienia. Gromadzenie się wody na powierzchni posadzki garażowej może z czasem doprowadzić do jej degradacji. Wszystkie powyższe błędy wynikają z braku odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, dlatego planując remont posadzki garażowej warto skorzystać z usług profesjonalistów, którzy wykonają usługę na najwyższym poziomie, na każdym etapie prac.